Filtr hydrauliczny i jego rola w układzie samochodowym

Z pewnością każdy kierowca chciałby, aby jego pojazd był niezawodny i nie ulegał zbyt często awarii. Byłoby to bowiem niezwykle stresujące i z całą pewnością kosztowne. Żeby jednak auto było sprawne, a jazda bezpieczna trzeba na bieżąco dokonywać jego przeglądu i natychmiast reagować na ostrzegawcze symptomy. Jednym ze sposobów zadbania o prawidłowe funkcjonowanie samochodu jest sprawdzanie, czy filtr hydrauliczny nadal spełnia swoją rolę.

Ważny element układu mechanicznego

Życie pokazuje, że nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, iż za awarie w aucie odpowiada zanieczyszczony olej hydrauliczny. To właśnie z tego powodu filtry hydrauliczne są tak istotnym elementem dla całego układu mechanicznego. Dzięki nim do wnętrza wrażliwych elementów pojazdu nie dostaną się niechciane zanieczyszczenia. Trzeba jednak pamiętać, że sama obecność filtrów, to nie wszystko. Trzeba je także regularnie wymieniać. Do głównych zadań filtra hydraulicznego należy zatrzymywanie różnego rodzaju drobinek, które mogłyby w dużej mierze zaszkodzić niektórym podzespołom samochodowym.

Efekty zanieczyszczenia oleju hydraulicznego

Pod wpływem zanieczyszczeń oleju hydraulicznego mogłoby dojść do zatarcia podzespołów, które wchodzą w skład niektórych układów w samochodzie. Konkretnie chodzi o pompę, hydromotor, siłowniki i rozdzielacze. Dzięki temu, że w aucie działa filtr hydrauliczny do jego wnętrza nie wkradają się pyły i inne odpady eksploatacyjne, które pojawiają się pod wpływem wysokiego ciśnienia. Jeśli filtr nie jest regularnie wymieniany, z czasem przestaje spełniać swoją rolę i przyczynia się do awarii wcześniej wymienionych elementów. Należy również pamiętać, że efektem niedostatecznej filtracji jest także zacinanie się tłoczków w rozdzielaczu hydraulicznym, co może powodować poważne konsekwencje podczas jazdy.

Lepiej zapobiegać niż naprawiać

W momencie gdy filtr hydrauliczny zostanie zatkany zanieczyszczeniami, może dojść do wielu nieciekawych sytuacji. Jeżeli filtr jest wyposażony w zawór przelewowy, to olej wraz z zanieczyszczeniami ominie go i dostanie się do elementów układu. Jeśli natomiast w filtrze nie ma zaworu przelewowego, to ulegnie on zniszczeniu i brudy będą kontynuowały swoją podróż, albo ciśnienie zacznie wzrastać, do momentu, gdy cała zawartość znajdzie drogę ucieczki. Dlatego też zawsze należy stosować się do wytycznych producenta i na czas wymieniać oleje i filtry. Należy to do obowiązkowych zadań każdego kierowcy. Konserwowany w ten sposób samochód z pewnością przez dłuższy okres zachowa sprawność i będzie o wiele bezpieczniejszy na drodze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj