Zaburzenia mowy to częsty problem, który pojawia się u dzieci w różnym wieku. Sposobem zniwelowania lub nawet całkowitego pozbycia się takich ograniczeń są odpowiednio dobrane zajęcia logopedyczne organizowane przez profesjonalny ośrodek. Jakie są cele i założenia takich aktywności? W jaki sposób się one odbywają i co warto na ten temat wiedzieć?
Jaki jest cel zajęć logopedycznych?
Bezpośrednim celem logopedii jest usunięcie wad wymowy i nauka prawidłowej dykcji. Zajęcia logopedyczne mają na celu naukę prawidłowej artykulacji. Założenia te realizuje się poprzez ćwiczenia fonacyjne, grafomotoryczne i oddechowe, których zakres i trudność dobiera się w zależności od konkretnych zaburzeń.
Specjalista zazwyczaj kładzie spory nacisk na kwestię ćwiczeń języka, warg i żuchwy. Z kolei zajęcia emisyjno-głosowe bazują głównie na zadaniach dźwiękonaśladowczych.
Zajęcia logopedyczne – charakterystyka
Zajęcia logopedyczne są bardzo wymagające pod względem wiedzy, wykształcenia i doświadczenia osób, które odpowiadają za ich prowadzenie. Dlatego w roli specjalistów zawsze muszą znajdować się wykwalifikowani surdopedagodzy oraz logopedzi.
Na przykład w Instytucie Głuchoniemych im. Jakuba Falikowskiego zajęcia logopedyczne prowadzi się w sposób indywidualny. Osobiste podejście do każdego dziecka sprawia, że otwiera się ono nieraz bardziej niż w grupie, a sama terapia przynosi szybsze i lepsze rezultaty.
W tym przypadku bardzo ważna jest systematyczność. Dziecko powinno uczęszczać na zajęcia w miarę cyklicznie, ponieważ tylko w taki sposób można osiągnąć oczekiwane efekty.
Jak powinny się odbywać zajęcia logopedyczne?
Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że dobrze prowadzone zajęcia z logopedą wymagają od specjalisty dużej otwartości, życzliwości, a przede wszystkim kreatywności.
Dzieci są różne i dlatego różne są ich oczekiwania, stopień zniecierpliwienia, ciekawość lub jej brak. Maluchy różnią się też od siebie pod względem przebojowości lub właśnie wręcz przeciwnie – nieśmiałości. Dlatego planując harmonogram zajęć, zawsze należy uwzględnić te bardzo indywidualne uwarunkowania.
Dobrze, jeśli zajęcia logopedyczne są organizowane w formie zabawy. Dzięki temu dziecko nie ma poczucia przytłoczenia lub wrażenia, że ktoś na nim wymusza jakąś formę aktywności edukacyjnej. Do nauki warto wykorzystywać różnego rodzaju kolorowe układanki, puzzle, gry, klocki lub inne zabawki.
Świetnie sprawdzą się także elementy logorytmiki. W jej trakcie wymyśla się zabawy z muzyką i zachęca dziecko do rytmicznego powtarzania zdań ze zmienną intonacją. Dzięki temu można połączyć edukację muzyczno-artystyczną z logopedią, co doskonale wpływa na ogólny rozwój.